Ağır Roman
   
2006 AĞIR ROMAN - HOLLYWOOD
2006 AĞIR ROMAN - DVD GÖSTERİMİ
2002-07 AĞIR ROMAN - İSTANBUL
Ağır Roman - İstanbul
 
 
VİDEO İZLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ
VİDEO İZLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ
UYARLAYAN - YÖNETMEN - KOREOGRAFİ : AYSUN ASLAN
YAZAN : METİN KAÇAN
MÜZİK : FAHİR ATAKOĞLU
DEKOR : HAYATİ ATA
KOSTÜM : AYŞEGÜL ALEV
IŞIK : AHMET DEFNE
KOR DO BALE ŞEFİ : YÜKSEL ERSİN
KOREOGRAFİ ASİSTANLARI : AYFER ZEREN – DEMEK GÖKÇELİK
PRINCIPAL VE SOLİSTLER : SİBEL SÜREL - ALKIŞ PEKER - CAN TUNALI - SELİM BORAK - EBRU CANSIZ - ÇİĞDEM TEZCÜR - BARIŞ ADİKTİ - MEHMET BERGE - SELÇUK BORAK - CEM İNDERE - CANAN ŞADALAK - BERK SARIBAY - ŞEYDA SOFUOĞLU - ERDAL UĞURLU - BAHADIR OVACIKLI - ONUR TUNAY - ARKIN ZİREK - ELİF KORUGAN - İLKE KODAL
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ DANSÇILARI
ÖNSÖZ – AYSUN ASLAN
HEMEN HER METROPOLÜN GÖBEĞİNDE, KENDİNE HAS YASALARIYLA VAR OLAN, GİRDAP GİBİ, ŞAŞIRTICI BİR YERLEŞİM BİRİMİ VARDIR.
AĞIR ROMAN, BÜYÜK TUTKULARIN, DRAMLARIN VE BÜYÜK COŞKULARIN DOYASIYA YAŞANDIĞI, GİRİŞİ VE ÇIKIŞI OLMAYAN BU GİRDAPLARDAN BİRİNDE, İSTANBUL’DA GEÇER.
HİKAYE, KOLERA’DA YAŞANAN BİNBİR ÇEŞİT HAYATIN BİR KIYISINDA KADERE KARŞI DİRENEN GILİ GILİ SALİH VE AİLESİNİN DRAMI ÜZERİNDE YOĞUNLAŞMIŞTIR. AYYAŞ VE SEVGİSİZ BİR BABANIN ACIMASIZ BASKISI İLE DAĞILAN AİLE BİREYLERİNİN TUTKULARI, HER BİRİNİ BAŞKA BİR YERE SAVURAN KADERLERİNİ BELİRLER.
AMA KOLERA’DA YAŞANANLAR NE DENLİ DRAMATİK OLURSA OLSUN, MAHALLELİNİN TEK BİR ORTAK NOKTASI VARDIR. ZAMAN, MEKAN TANIMADAN DOYASIYA EĞLENMEK.
SABAH - HINCAL ULUÇ
AĞIR ROMAN DÜNYA DURDUKÇA ALKIŞLANACAK BİR BAŞARI....ORKESTRAYA FAHİR ATAKOĞLU ÇALDIRIP, KIZLARA MASTİKA OYNATMAYI BAŞARMAK HER YİĞİDİN HARCI DEĞİL. BU HER YENİLİĞE KAPALI, TUTUCU KAFALARI BİLE BİLE AĞIR ROMAN'I İST. DEV. OP. VE BALESİ YAPIMI HALİNE GETİRMEYİ DÜŞÜNMEK BİLE CESARET İŞİ.... SONRA DA KABUL ETTİREBİLME YETİSİ...İKİNCİSİ...ASIL ÖNEMLİ, BAŞARI. M. KAÇAN'IN ROMANINI İNANIN SİNEMANIN GENİŞ İMKANLARINDAN ÇOK DAHA ÖTE ANLATIYORLARDI GENÇLER DANSLARI İLE. BEN İFADENİN BU KADAR GÜÇLÜ OLDUĞU DANS PERFORMANSINI ALKIŞLARIM. AYSUN ASLAN KOREOGRAFİSİ VE SAHNEYE KOYUŞU İLE AYRI AYRI, AMA SAATLERCE ALKIŞA LAYIK BİR İŞ BAŞARMIŞ. AĞIR ROMAN OLAĞANÜSTÜ BİR SHOW OLMUŞ. DÜNYAYI DOLAŞMALI DİYE DÜŞÜNDÜM İÇİMDEN. DANSÇILAR ÇOK ÇOK İYİYDİ. DEKOR MUHTEŞEM, KOSTÜMLER HARİKA. AĞIR ROMAN MUTLAKA GÖRÜLMESİ GEREKEN BİR GÜZELLİK, BİR KEYİF, BİR GÖRKEM, BİR GURUR.
NOKTA - ÜSTÜN AKMEN
AYSUN ASLAN’A HAFİF GELEN AĞIRLIK: “AĞIR ROMAN”
"AĞIR ROMAN”, TÜRK YAZININDA GERÇEKTEN FARKLI BİR YERİ OLAN, ÖZGÜN, HATTA TÜRÜNÜN TEK ÖRNEĞİ DE DENEBİLECEK, KENTİN BİLİNEN BÖLGELERİNİN DEĞİL, ANADOLU`DAN GÖÇ ETMİŞLERİN, ERMENİLERİN, RUMLARIN, ÇİNGENELERİN YAŞADIĞI DOLAPDERE`DE BAŞLAYIP BİTEN BİR İSTANBUL ROMANI. 1990 YILININ NİSAN AYINDA YAYIMLANDIĞINDA ORTALIĞIN KARIŞTIĞINI ANIMSIYORUM.
“AĞIR ROMAN”I ŞİMDİLERDE İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ DANS TİYATROSU BİÇEMİNDE, MÜZİĞİNİ FAHİR ATAKOĞLU’NUN, LİBETTOSUNU AYSUN ASLAN’IN YAZDIĞI BİÇİMDE YORUMLUYOR. AYSUN ASLAN, BİR KÜLTÜR METROPOLÜNÜN TAM ORTASINDA, AMA ÇOK UZAĞINDA YAŞANAN FARKLI BİR ATMOSFERİN İNSANLARINI, “GLİ GLİ SALİH” VE KENDİSİ GİBİ SİSTEMLE İLETİŞİM KURAMAYAN, KENDİ KOYDUKLARI KURALLARLA YAŞAYAN, ALIŞILMIŞ KALIPLARIN DIŞINDAKİ BİR YIĞIN TOPLUM DIŞI İNSANLARIN DÜNYASINDAKİ FIRTINALARI BANA SORARSANIZ MAHARETLE YORUMLAMIŞ. 9/8’LİK ROMAN MÜZİK TANIMINI DANS İLE YOĞURMUŞ. “AĞIR ROMAN”IN KENDİNE ÖZGÜ DİLİNİ BEDEN VE MÜZİKLE SAHNEYE TAŞIMIŞ. BENCE YEPYENİ BİR DİL OLUŞTURMUŞ. HER NE KADAR DANSA EŞLİK EDEN DİYALOGLAR ANLAŞILAMIYORSA DA, BİR ANLAMDA REPLİKLE DANSI KARIŞTIRMIŞ. ROMANA SADIK KALMIŞ, AMA SANIRIM YAZARININ DA İZNİYLE FAZLA BAĞLI KALMAMIŞ. KAFASINDAKİ OLUŞUMA HANGİ KARAKTERLER UYGUNSA ONU SEÇMİŞ, GERİSİNİ SİLMİŞ ATMIŞ YA DA GERİDE BIRAKMIŞ. HAL BÖYLE OLUNCA OLAYLARA GILİ GILİ SALİH VE AİLESİNİN YAŞADIKLARI AÇIDAN BAKMAK ZORUNLULUĞU DOĞMUŞ. KOLERA MAHALLESİ’NİN TEK BERBERİ (ALİ ALKIŞ PEKER), KARISI İMİNE (SİBEL SÜREL), OĞULLARI SALİH (CAN TUNALI) VE RECO (ARKIN ZİREK)... SERT MİZAÇLI, HER FIRSATTA AİLESİNİ HIRPALAYAN, ELENİ (ÇİĞDEM TEZCÜR) İLE DE KIRIŞTIRAN, ALKOLE DÜŞKÜN BİR BABA... KOCASININ YÜREĞİNE SALDIĞI KORKU İLE KAFASINI KAPIDAN DAHİ UZATAMAYAN İMİNE. AYSUN ASLAN, BU KARAKTERLERİ BİLEREK İSTEYEREK ÖNE ÇIKARMIŞ. TÜM KARAKTERLERİ BİRER BİRER ANALİZ ETMİŞ, TİNA’YI (İLKE KODAL), REİS’İ (ERDAL UĞURLU), BOBOLİ’Yİ (MEHMET BERGE), FİL HAMİT’İ (SELÇUK BORAK), PEZO’YU (CEM İNDERE) VE DİĞER TÜM KARAKTERLERİ NASIL HAREKETE ÇEVİREBİLECEĞİNİ PEK GÜZEL HESAPLAMIŞ.
OYUNCULARA GELİNCE, SİZ BAKMAYIN KINAR NAZ’IN (MİLLİYET KÜLTÜR & SANAT - 5.11.2002) DEDİKLERİNE, TÜMÜNÜ YÜREKTEN KUTLAMAK GEREK. GERÇEKTEN İYİ İŞ ÇIKARMIŞLAR, SİZ DE SEYREDİN KESİNKES BANA HAK VERECEKSİNİZ. AMA SİBEL SÜREL’İ İZLEMENİZ, SİZİN İÇİN BAŞLI BAŞINA BİR KEYİF OLACAK. İNANIN BANA
ZİP İSTANBUL – SUNGU OKAN
KOREOGRAFİNİN AKICILIĞI, ESERİN ÇOK İYİ ORGANİZE EDİLİŞİ VE UYGULANDIĞINDA BİR FİLMİ ANDIRAN KURGUSU İLE “AĞIR ROMAN” İZLEYİCİNİN YOĞUN İLGİSİNİ TOPLUYOR. SAYISI GİTGİDE ÇOĞALAN VE DANS PLATFORMUNDA KENDİLERİNE YER AÇMAYA ÇALIŞAN ÖZEL TOPLULUKLAR İLE KIYASLANDIĞINDA, DEVLET BALESİ KADROSUNUN ÖZVERİ VE EMEĞİNE SAYGI DUYMAMAK İMKANSIZ. ÖZGÜN ESERLERE AÇ BİR SEYİRCİ KİTLESİNİN VARLIĞI DA GÖZ ARDI EDİLEMEZ. TÜM UMUDUM DAHA RAHAT KOŞULLARDA, DAHA ÇOK ÇALIŞAN TOPLULUKLARA SAHİP OLABİLMEK. KALİTEYİ AYIRT EDEBİLEN SEYİRCİ İSE BU KOŞULLARDA SAKLANDIĞI YERDEN ÇIKACAK BELKİ DE… İDOB SANATÇILARINI BU PROJE İLE AKM BÜYÜK SALONUNU DOLDURDUKLARI İÇİN TEBRİK EDİYOR, KAÇIRDIYSANIZ BU KEZ YAKALAYIN DİYORUZ.
AKTÜEL - ZEYNEP GÜLER
ROMANLARIN DANSI
"AĞIR ROMAN"IN PROVALARINA GİTTİK, DANSÇILAR VE KOREOGRAFLA KONUŞTUK, HEYECANLARINA ORTAK OLDUK. FAHİR ATAKOĞLU'NUN ENFES MÜZİKLERİNE KARŞI KOYUP DANSÇILARIN ARASINA KATILMADAN YERİMİZDE OTURMAK ÇOK ZOR OLDU...
EKŞİ SÖZLÜK – RANA O’BRIEN
ROMANLARIN DANSI
AĞIR ROMAN DİLİ VE KONULARIN TRAJİ KOMİK BİR YAKLAŞIMLA ELE ALINMASI BAKIMINDAN İLGİNÇ VE ÖZGÜN BİR YAPITTIR. AYRICA İSTANBUL’UN TOPLUMSAL TARİHİNİ ÇARPICI BİR AYNAYLA YANSITARAK OKUYUCUYU ALIP GÖTÜRMEKTEDİR. AYSUN ASLAN’IN KOREOGRAFİSİ ESERİN BU ÖZELLİĞİNİ AYNEN KORUYARAK SAHNEYE AKTARMIŞ OLMASI BAKIMINDAN SON DERECE BAŞARILI… DOLAPDERE, DİN, KÜLTÜR FARKINA RAĞMEN OMUZ OMUZA YAŞAMAYI BAŞARMIŞ İNSANLARIMIZIN ÖYKÜSÜ VE AVRUPA’NIN BUNDAN ÇIKARACAĞI ÇOK DERS VAR. BİZİM DERSİMİZ DE BUNDAN GURUR DUYMAYI ÖĞRENMEK OLMALI. İDOB SANATÇILARI AĞIR ROMAN’DA BİZE BÖYLE BİR AYNA SUNUYORLAR… İŞİN İÇİNDE BÖYLE BİR İÇTENLİK OLUNCA SANATÇILAR DA BÜYÜK BİR KEYİF ALARAK OYNUYORLAR. COŞAN VE COŞTURAN BÜTÜN SANATÇILARI,YARATICILIĞI KADAR ÖDÜN VERMEYEN SANATÇI KİŞİLİĞİ İLE İÇİN DE AYSUN ASLAN’I VE YÜREKLİ DESTEĞİ İÇİN İDOB MÜDÜRÜ MESUT İKTU’YU CANDAN KUTLUYORUM.
HÜRRİYET
ROMANLARIN DANSI
METİN KAÇAN'IN, DOLAPDERE, KASIMPAŞA GENÇLERİNİN YAŞAMLARINI ANLATTIĞI AĞIR ROMAN ÖNCE FİLM OLMUSTU, ŞİMDİ DE İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ TARAFINDAN SAHNELENİYOR. MÜZİKAL TAM DA KASIMPAŞALI TAYYİP ERDOĞAN'IN 'İN' OLDUĞU GÜNLERE DENK GELDİ.
BROŞÜR - NİLÜFER GÖLE
ROMANLARIN DANSI
DOĞU YAKASININ HİKAYESİ - KENTİN KIYILARINDAN İÇLERİNE DOĞRU DOLAPDERE DOLAYLARINDA GEÇEN AĞIR ROMAN İSİMLİ ESERE "DOĞU YAKASININ HİKAYESİ" DENİLMESİNİ ÇOK DOĞRU BULDUM.GELİŞMİŞ, ZENGİN BATI YAKASI'NA KIYASLA YOKSUL, GÜNLÜK YAŞAMLARINDA HER AN HIRPALANABİLEN İNSANLARDAN OLUŞUYOR DOĞU YAKASININ HİKAYESİ.
BİR İZLEYİCİ - HANDE ÖZCAN
ROMANLARIN DANSI
ÇOK ÖZGÜR, ÇOK YÜKSEK, ÇOK CAN ACITICI BİR ŞEY SEYRETTİK BU GECE. KANIM KAYNADI ETİMİN ALTINDA. NEFESİM KENDİNİ TUTTU, MİDEMDE KELEBEKLER HAVALANDI BİR AN. SON 6-7 YILIN EN İYİ DANS EDEN İNSANLARI BU GÖSTERİDE TOPLANMIŞTI. SAHNEDE BİR COŞKU, BİR HÜZÜN, BİR TRAJEDİ, BİR NEŞE Kİ SORMAYIN. BU, DANSIN KASIMPAŞA'DA HAYAT BULUŞUYDU SANKİ. ÖYLESİNE SAMİMİ, HALKIN İÇİNDEN BİR KONUYDU Kİ.... GÖRÜYORUM Kİ BUNCA DESTEKSİZLİĞE, BUNCA ZORLUĞA RAĞMEN DİRENEN VE AYAKTA KALAN RUHLAR, BİR GÜN ALKIŞLANIYORLAR. AYSUN ASLAN ADI DIŞINDA SİZE AİT HİÇ BİR ŞEY BİLMİYORUM, BİLDİĞİM TEK ŞEY BU ZORLU DOĞUMUN BİRİLERİ TARAFINDAN TAKDİR EDİLMESİ GEREKTİĞİDİR. VE BEN İŞTE SADECE O BİRİLERİYİM. ELLERİNİZE, GÖZLERİNİZE SAĞLIK. SAYENİZDE DÜNYA KÜÇÜLÜP CEBİMİZE GİRDİ. GÜZELLİĞİ BAĞIŞLADIĞINIZ, GÖZÜMÜZE ŞÖLEN SUNDUĞUNUZ,
UFUK ÖTESİ - REYMAN ERAY
ROMANLARIN DANSI
TARKAN MÜZİKLEMİŞ OLSAYDI DUYMAYAN KALMAZDI. BESTECİSİ FAHİR ATAKOĞLU OLUNCA, İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ’NCE SERGİLENEN “AĞIR ROMAN” ADLI DANS TİYATROSU BEKLENEN SANSASYONU GETİRMEDİ. ALT KÜLTÜRÜN GİDEREK GEMİ AZIYA ALDIĞI BİR ORTAMDA BUNA “DOĞAL SONUÇ” DENİR.
KİTAP GAZETESİ
AĞIR ROMAN'A DAVETLISINIZ!
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESININ GEÇTIĞIMIZ SEZONDAN BERI SAHNELEMEKTE OLDUĞU 'AĞIR ROMAN' DANS TIYATROSUNU HALA GÖRMEDIYSENIZ 13 OCAK 2004 SALI AKŞAMI BU AYIN ILK VE SON FIRSATINI KAÇIRMAMANIZI TAVSIYE EDIYORUZ.
DANSÇI VE KOREOGRAFLARA, ÖZELLIKLE DE KISITLI IMKANLAR IÇINDE ÇALIŞMALARINI SÜRDÜREN TÜM SANATÇILARIMIZA SAYGIMIZ VE DESTEĞIMIZ SONSUZ. SAYISI GITGIDE ÇOĞALAN VE DANS PLATFORMUNDA KENDILERINE YER AÇMAYA ÇALIŞAN ÖZEL TOPLULUKLAR ILE KIYASLANDIĞINDA, DEVLET OPERA VE BALESI KADROSUNUN ÖZVERI VE EMEĞINE SAYGI DUYMAMAK IMKANSIZ.
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALE SANATÇILARINI BIR YAŞINI DOLDURAN ANCAK HALA "YENI" SAYILABILECEK BU PROJE ILE AKM BÜYÜK SALONU DOLDURDUKLARI IÇIN TEBRIK EDIYOR, KAÇIRDIYSANIZ 'AĞIR ROMAN'I BU KEZ YAKALAYIN DIYORUZ.
HEMEN HER METROPOLÜN GÖBEĞINDE, KENDINE HAS YASALARIYLA VAR OLAN, GIRDAP GIBI, ŞAŞIRTICI BIR YERLEŞIM BIRIMI VARDIR. AĞIR ROMAN, BÜYÜK TUTKULARIN, DRAMLARIN VE BÜYÜK COŞKULARIN DOYASIYA YAŞANDIĞI, GIRIŞI VE ÇIKIŞI OLMAYAN GIRDAPLARDAN BIRINDE, İSTANBUL'DA GEÇER. HIKAYE, KOLERA'DA YAŞANAN BIN BIR ÇEŞIT HAYATIN BIR KIYISINDA KADERE KARŞI DIRENEN GILI GILI SALIH VE AILESININ DRAMI ÜZERINDE YOĞUNLAŞMIŞTIR. AYYAŞ VE SEVGISIZ BIR BABANIN ACIMASIZ BASKISI ILE DAĞILAN AILE BIREYLERININ TUTKULARI, HER BIRINI BAŞKA BIR YERE SAVURAN KADERLERINI BELIRLER. AMA KOLERA'DA YAŞANANLAR NE DENLI DRAMATIK OLURSA OLSUN, MAHALLELININ TEK BIR ORTAK NOKTASI VARDIR. ZAMAN, MEKAN TANIMADAN DOYASIYA EĞLENMEK.
RADİKAL - ŞEHNAZ PAK
SAHNEDE DE AĞIR BİR ROMAN
METİN KAÇAN'IN 90'LI YILLARIN BAŞINDA ÇOK SES GETİREN YAPITI 'AĞIR ROMAN' BEYAZPERDENİN ARDINDAN SAHNEYE DE TAŞINDI. YÖNETMEN AYSUN ASLAN'IN AMACI 'KENDİNE ÖZGÜ BİR DİL YARATMAK'
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ'NİN MERAKLA BEKLENEN PRODÜKSİYONU, METİN KAÇAN'IN AYNI ADLI ROMANINDAN SAHNEYE TAŞINAN 'AĞIR ROMAN' GÖRÜCÜYE ÇIKTI. SON DÖRT YILDIR 'AĞIR ROMAN'IN DANS TİYATROSUNA DÖNÜŞMESİ İÇİN YOĞUN BİR ÇALIŞMA SÜRDÜREN AYSUN ASLAN'IN KOREOGRAFİSİ VE REJİSİYLE İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ'NDE SEYİRCİYLE BULUŞAN ESERİN MÜZİKLERİNDE İSE ÜNLÜ BESTECİ FAHİR ATAKOĞLU'NUN İMZASI VAR. DEKOR TASARIMINI HAYATİ ATA, KOSTÜM TASARIMINI AYŞEGÜL ALEV'İN GERÇEKLEŞTİRDİĞİ 'AĞIR ROMAN'IN (DOĞU YAKASININ HİKÂYESİ) BAŞLICA ROLLERİNİ SİBEL SÜREL, ALKIŞ PEKER, CAN TUNALI, ARKIN ZİREK, İLKE KODAL, ÇİĞDEM TEZCÜR VE ERDAL UĞURLU ÜSTLENİYOR.
ARGOYA YASLANAN DİLİ, KARAKTERLERİNİN KESKİNLİĞİ VE CEREYAN EDEN OLAYLARININ ACIMASIZ ÇIPLAKLIĞIYLA ÖZGÜN, KÜLT BİR YAPIT OLAN 'AĞIR ROMAN'IN DANS TİYATROSUNDA, BAŞKAHRAMAN GILİ GILİ SALİH VE AİLESİNİN YAŞADIKLARI ANA EKSENİ TEŞKİL EDİYOR. KOREOGRAF VE YÖNETMEN AYSUN ASLAN 'AĞIR ROMAN'IN DANS TİYATROSUNA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ BAKIMINDAN CAZİP OLANAKLAR SUNDUĞUNU VURGULUYOR; "ROMANI OKURKEN DANS OLABİLİRLİĞİNİ GÖRDÜM. EN CAZİP TARAFI İSMİYDİ, DOKUZ SEKİZLİK MÜZİK TANIMI. ROMANIN İÇİNDE O KADAR CİDDİ BİR MÜZİK VE DANS AKIMI VAR Kİ. ROMANI HEP DANS SEYREDİYORMUŞ GİBİ OKUDUM."
BİR TÜR DANS TİYATROSU
ÇOK KENDİNE ÖZGÜ BİR DİLİ OLAN 'AĞIR ROMAN'I AĞIRLIKLA BEDEN VE MÜZİKLE SAHNEYE TAŞIMAK YEPYENİ BİR DİL YARATMAK ANLAMINA GELMİYOR MU? BU SORUYU "ZANNEDİYORUM O DİLİ OLUŞTURABİLDİK." DİYE YANITLIYOR AYSUN ASLAN; "BENİM HER ZAMAN DENEMEK İSTEDİĞİM ŞEY DANSLA KONUŞMANIN KARIŞMASIYDI. AMA BİR ANLATICI BİÇİMİNDE DEĞİLDİ BU. KONUŞMA DANSA YAKIŞIR. BUNU DENEME FIRSATINI YAKALAYAMAMIŞTIM. ŞİMDİ DENEDİM VE OLDUĞUNU GÖRDÜM. KURGUDA İSE FİLM KURGUSUNA YAKIN BİR KURGU DENEDİM."
'AĞIR ROMAN' DANS TİYATROSU, KİTABIN TAMAMEN SAHNE ÜZERİNE TAŞINMIŞ BİRE BİR HALİ DEĞİL. AYSUN ASLAN'IN REJİSİNİN ÇIKIŞ NOKTASINI GILİ GILİ SALİH VE AİLESİNİN YAŞADIKLARI OLUŞTURUYOR. AİLENİN YAŞADIĞI DRAMIN ALTINI DAHA İYİ ÇİZMEK İÇİN BİRTAKIM KARAKTELERİ AYIKLAYAN ASLAN, BAZI KAHRAMANLARI DA ÖNE ÇIKARMIŞ: 'AĞIR ROMAN' KARAKTERLERİ KİTAPTA KÖTÜ, KESKİN, FİLMDE İSE BİR PARÇA DAHA YUMUŞAKTI. PEKİ SAHNE ÜZERİNDEKİ KARAKTERLER NASIL? ASLAN, ÖNCELİKLE SEYİRCİNİN MUSTAFA ALTIOKLAR'IN YAPTIĞI SİNEMA UYARLAMASINI UNUTUP GELMESİNİ ÖĞÜTLÜYOR; "BUNUN FİLMLE HİÇ ALAKASI YOK. BANA SORARSANIZ FİLMİN ROMANLA DA ALAKASI YOK. BENİM EN BÜYÜK DERDİM ROMANA SADIK KALMAKTI. BİR DE BİZDEKİ KÖTÜLÜK SEMBOLİK. ALTINI ÇOK ÇİZEMEZSİNİZ BU KARAKTERLERİN TİYATRODAKİ GİBİ. ÇİZEBİLDİKSE BU BÜYÜK BAŞARI."
'AĞIR ROMAN', 4 ARALIK'TA AKM BÜYÜK SALON'DA.
YENİ ŞAFAK
SUSTALININ UCUNDA AŞK; AĞIR ROMAN
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ, METİN KAÇAN'IN AYNI ADLI ROMANINDAN UYARLANAN AĞIR ROMAN İSİMLİ DANS TİYATROSUNU 2005-2006 SEZONUNDA TEKRAR SEYİRCİ İLE BULUŞTURUYOR. AYSUN ASLAN'IN REJİSİ VE KOREOGRAFİSİ, FAHİR ATAKOĞLU'NUN BESTELERİYLE SAHNELENEN 2 PERDELİK DANS TİYATROSUNUN BU SEZONDAKİ İLK GÖSTERİMİ 8 EKİM'DE YAPILACAK. METİN KAÇAN'IN "KARNAVAL GİBİ BİR HAYATIN, YAŞANAN SEVDALARIN, OYUNLARIN, KUMARLARIN, POLİTİK ATRAKSİYONLARIN, BİRBİRİNDEN ENTERESAN TİPLERİN, EN OLMADIK İDEALLERİN VE BİR SUSTALININ UCUNDA YAŞANAN AŞKLARIN, ÇOCUKLUĞUMA BIRAKTIĞI İZDÜŞÜMLERİ" DİYE TANIMLADIĞI AĞIR ROMAN, BİR KÜLTÜR METROPOLÜNÜN TAM ORTASINDA YER ALAN BİR KENAR MAHALLENİN, BU ARA KÜLTÜRDE SIKIŞMIŞ İNSANLARINA BİR BAKIŞ SUNUYOR. GLİ GLİ SALİH VE ETRAFINDAKİ BIÇKIN DELİKANLILARIN SİSTEMİN İÇİNDE AMA YİNE KENDİ İÇLERİNDE OLUŞTURDUKLARI BİR SİSTEMDE YAŞANAN SIRADIŞI HİKAYELERİNE ODAKLI OLAN AĞIR ROMAN, DAHA ÖNCE AYNI İSİMLE MUSTAFA ALTIOKLAR TARAFINDAN SİNEMAYA UYARLANMIŞTI.
AKŞAM KÜLTÜR SANAT - SİMGE YILDIRIM
ROMANLARIN DANSI
ROMAN'IN KAHRAMANI O DANS TİYATROSU 'AĞIR ROMAN'IN BAŞDANSÇISI SİBEL SÜREL SAHNE PERFORMANSIYLA İZLEYİCİLERİN VE ELEŞTİRMENLERİN BEĞENİSİNİ KAZANDI. SÜREL BAŞARISI İÇİN '20 YILLIK EMEĞİMİN KARŞILIĞINI ALIYORUM' DİYOR
'AĞIR ROMAN' METİN KAÇAN'IN KİTABINDAN AYNI ADLA UYARLANAN BİR DANS TİYATROSU. SAHNELENDİĞİ İLK GÜNDEN BU YANA DA MÜZİKLERİYLE, KOREOGRAFİSİYLE SIK SIK GÜNDEME GELİYOR. AMA YOKSUL BİR MAHALLENİN DEĞİŞEN GELENEKLERİNİ ANLATAN GÖSTERİDE HERKESİN DİKKATİNİ ÇEKEN BİRİ VAR: BAŞKADIN DANSÇI SİBEL SÜREL. BALE İÇİN İLERİ SAYILABİLECEK BİR YAŞA (38) VE GEÇİRDİĞİ SAKATLIKLARA RAĞMEN GÖSTERİDEKİ PERFORMANSI SANAT ELEŞTİRMENLERİNDEN ÖVGÜLER ALAN, HER GÖSTERİ SONUNDA SEYİRCİNİN YOĞUN İLGİSİYLE KARŞILAŞAN SÜREL BU BAŞARI İÇİN '20 YILLIK EMEĞİMİN KARŞILIĞINI ALIYORUM' DİYOR.
BALEYE 8 YAŞINDA BAŞLAYAN SÜREL, ANKARA DEVLET KONSERVATUARI MEZUNU. 20 YILDIR DEVLET OPERA BALESİ'NDE GÖREV YAPIYOR. SON YILLARDA DA 'SULTANS OF THE DANCE' VE 'AĞIR ROMAN'LA GÜNDEMDE. OKUL YILLARINDA, UZUN BOYU NEDENİYLE HOCALARININ 'ANCAK ARKA PLANDA DANS EDEBİLİRSİN' DEDİĞİ OYUNCU 'CLEOPATRA', 'GİSELLE', 'KUĞU GÖLÜ' GİBİ BİRÇOK OYUNUN BAŞDANSÇISI OLMUŞ. ÜÇ YÜZE YAKIN TEMSİLDE GÖREV ALDIKTAN SONRA CİDDİ BİR SAKATLIK GEÇİRMİŞ AMA BALEYE OLAN TUTKUSUYLA HEP AYAKTA KALMIŞ'. ARADA DA, KENDİ DEYİŞİYLE 'TÜRKİYE'DE DANSI DİBİNE KADAR YAŞADIĞINI' DÜŞÜNDÜĞÜ İÇİN GİTTİĞİ BONN BALESİ'NDEKİ BAŞDANSÇILIK MACERASI VAR.
BALENİN FANATİĞİ OLUR MU?
BALE SEYİRCİSİNİN YAKINDAN TANIDIĞI SÜREL 'AĞIR ROMAN'LA YENİ HAYRANLAR KAZANDIĞINI SÖYLÜYOR. SÖZ SEYİRCİDEN AÇILINCA DA 'BALENİN FANATİĞİ OLUR MU?' DİYENLER İÇİN DE BİR ANISINI ANLATIYOR: 'HER ESERİ TAKİP EDEN SEYİRCİLER VAR. MESELA BİR GÜN TAKSİYE BİNERKEN BİR BAYAN YAKLAŞTI 'SİZİ NE KADAR SEVİYORUZ ANLATAMAM. AMERİKA'DAN KIZIM GELDİ, SİZİN ROL ALDIĞINIZ BÜTÜN ESERLERE BİLET ALDIK' DEDİ.'
NEOKLASİK ESERLERDE DANS ETMEYİ GEÇEN YIL BIRAKAN SÜREL, BUNDAN SONRASI İÇİN SAHNEDEN KOPMADAN AMA KENDİNİ FAZLA YORMAMAYA DA SÖZ VEREREK YENİ PROJELERE HAZIRLANIYOR. BAKALIM SIRADA NE VAR?
RADİKAL
'AĞIR ROMAN'IN BALESİ HAFİF
DAĞINIK VE DÜZENSİZ BİR KOREOGRAFİNİN HÜKÜM SÜRDÜĞÜ 'AĞIR ROMAN'DA DANSLARIN DA KALICI BİR NİTELİĞİNİN OLMADIĞI AÇIKÇA GÖRÜLÜYOR.
'AĞIR ROMAN'DAN EDİNDİĞİMİZ GENEL İZLENİM, YETENEKLİ SANATÇILARIN VARLIĞINA RAĞMEN BİR TÜRLÜ SANATSAL BİR DÜZENE SOKULAMAMIŞ DAĞINIK BİR MALZEME YIĞINIYLA KARŞI KARŞIYAYIZ.
İSTANBUL DEVLET OPERA VE BALESİ 'AĞIR ROMAN'I SAHNELİYOR. DOLAPDERE'DE YAŞAYAN ROMANLAR İLE DEĞİŞİK ETNİK KÖKENLERDEN İNSANLARIN YAŞAMLARINI VE İLİŞKİLERİNİ KURCALAYAN METİN KAÇAN'IN ROMANINI BİR 'DANS TİYATROSU' OLARAK DÜŞÜNEN, METNİ TİYATROYA UYGULAYAN, SAHNEYE KOYAN VE KOREOGRAFİYİ YAPAN AYSUN ASLAN.
ÜNLÜ BROADWAY YAPIMI 'BATI YAKASININ HİKÂYESİ'NE ÖZENİLEREK BİR 'DOĞU YAKASI HİKÂYESİ' YARATMA AMACIYLA GİRİŞİLDİĞİ ANLAŞILAN BU ÇABA, KİMİ OLUMLU YÖNLERİ OLMASINA KARŞIN, PEK ÇOK DA OLUMSUZLUK İÇERİYOR. OLUMLU YÖNLER ARASINDA KADROYU OLUŞTURAN YETENEKLİ SANATÇILARIN KATKILARI SAYILABİLİR. İZLEDİĞİMİZ GÖSTERİDE, ÖZELLİKLE, İMİNE'DE SİBEL SÜREL; GILİ GILİ SALİH'TE SELİM BORAK; TİNA'DA ELİF KORUGAN; BERBER ALİ'DE ALKIŞ PEKER; REİS'TE ERDAL UĞURLU; ELENİ'DE ÇİĞDEM TEZCÜR VE TÜM KADRO HEM TİYATROCU HEM DE DANSÇI NİTELİKLERİNİ BAŞARIYLA SERGİLEDİLER. BUNA KARŞIN, İÇİNDE YAŞADIKLARI VE SEYİRCİYE AKTARMA DURUMUNDA OLDUKLARI ÖYKÜYLE ORGANİK, DUYGUSAL, TEPKİSEL, HATTA MANTIKSAL BAĞINTILARI ZORLANMADAN KURABİLDİKLERİNİ SÖYLEMEK KOLAY DEĞİL. YİNE DE İKİ ÇOK BAŞARILI SAHNE YARATILMIŞ: ÖNCE SALİH İLE TİNA'NIN SAHNESİ, SONRA DA, İMİNE'NİN DÜŞ SAHNESİ, KENDİSİNDEN BEKLENMEYEN BİR ŞARKI SÖYLEMESİNE KARŞIN. AYSUN ASLAN BU SAHNELERİN BELLEKLERDE KALMASININ YOLLARINI BULMUŞ. NE VAR Kİ BAŞKA SAHNELERDE BENZER ETKİLER YAKALANAMAMIŞ VE OLUMSUZLUKLAR BAŞLAMIŞ.